Partnership in development : en presentasjon om mottakers deltagelse under en grasrotbevegelses utviklingsarbeid i Liberia
Abstract
Denne avhandlingen presenterer en empirisk forskning om utvikling av to lokalsamfunn i Liberia. Avhandlingen fokuserer på ”I hvilken grad har lokalbefolkningen i Velley-Ta og Boway hatt innflytelse på utvikling og igangsetning av utviklingsprosjektene i sin lokale kontekst? Får lokalbefolkningen lede prosessene med utviklingen?” Som et misjonsarbeid mener Metodistkirkens Misjonsselskap formålet med utviklingsprosjektene, er at innbyggerne i lokalsamfunnene skal ha innflytelse og føle et eierskap til utviklingsprosjektene
(Misjonsselskap, 2019). Hver av landsbyene jeg har tatt for meg, har ulike behov og prosjektene knyttes derfor til den lokale konteksten. Målet med avhandlingen er å undersøke om innbyggerne i Velley-Ta og Boway får aktivt delta i de ulike prosessene av utviklingsprosjektene i egen lokale kontekst.
Jeg har valgt å bruke semistrukturert intervju og fokusgruppeintervju som metode for å besvare hvor delaktig lokalbefolkningen i Velley-Ta og Boway har vært i utviklingsprosjektene. For å finne ut av mottakersidens opplevelser og erfaringer angående utviklingsprosjektene i de to landsbyene, kombineres metodene for å få de ulike perspektivene av opplevelser, erfaringer og meninger fra informantene. Forskningsfunnene diskuteres mot en teoretisk bakgrunn bestående av The Companion to Development studies
(2014), Development as freedom (1999) og Time to listen (2012).
Forskningsfunnene viser at Velley-Ta og Boway har hatt stor innflytelse på utviklingsprosjektene i sin lokale kontekst. Lokalbefolkningen i de to landsbyene har tilsvarende like erfaringer på igangsetningen på utviklingsprosjektet, samtidig som lokalsamfunnene har ledet ulike prosesser i utviklingsprosjektet. Lokalbefolkningen i Velley-Ta og Boway har også deltatt i flere deler av utviklingsprosjektene, der forskningsfunnene viser at lokalbefolkningen har bestemt utviklingsprosjektene selv på demokratiske prinsipper.