Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlevberg, Oddhild Johnsen
dc.date.accessioned2018-02-26T13:44:14Z
dc.date.available2018-02-26T13:44:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487043
dc.description.abstractI denne oppgaven analyserer jeg to ledertreningsopplegg for ungdom etter konfirmasjonsalderen. Disse er MILK fra Norges KFUK-KFUM, et 1-årig kurs for ungdomsledere, og Ledarutbildning för Unga ledare i Svenska kyrkan, et 3-årig kurs for konfirmantledere. Begge disse brukes i menighetsarbeid i Norge og Sverige. Oppgavens problemstilling er hvordan disse ledertreningsoppleggene skriver fram et lærende fellesskap, og hvordan disse kan være gode læringsarenaer uansett hvilken bakgrunn den enkelte har. Metoden som er brukt i oppgaven er dokumentanalyse. Utgangspunktet for oppgaven er teorien om læring som deltakelse i et praksisfellesskap. Analysen er gjort på bakgrunn av det som Etienne Wenger mener er tre dimensjoner som må være til stede i et praksisfellesskap, nemlig gjensidig engasjement, felles virksomhet og felles repertoar. I analysen har jeg sett på det enkelte ledertreningsopplegg og sett på hvordan disse vil kunne fungere som et lærende fellesskap. Jeg har gått gjennom begge ledertreningsoppleggene, og plassert både likheter og forskjeller inn i disse tre dimensjonene. Hovedforskjellen på de to oppleggene er at MILK er 1-årig, mens Ledarutbildningen er 3-årig. Dette gir selvsagt ulik mulighet for at det kan bli et praksisfellesskap. MILK er et opplegg som er tenkt å være lite ressurskrevende, noe som viser seg ved at det er så detaljert at det er liten mulighet til endringer om det skulle være behov for det. Dette er også utfordrende i spørsmålet om det kan bli et praksisfellesskap. Ledarutbildningen regner deltakerne som fullverdige medlemmer i fellesskapet fra første stund, og gis mulighet til å bli del i praksisfellesskapet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectledertreningnb_NO
dc.subjectMenighetsarbeidnb_NO
dc.subjectDen norske kirkenb_NO
dc.subjectSvenska kyrkannb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.titleLederkurs for ungdomsledere i den norske og svenske kirken : en pedagogisk analyse av læremidlernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Teologi: 151nb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel