Integrering og Frivillighet: En kritisk diskursanalyse av utviklingen til norsk integreringspolitikk og frivillighetens rolle i å styrke samfunnslimet i integreringsprosjektet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2447269Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette prosjektet vil gjennomføre en kritisk diskursanalyse av utviklingen til norsk integreringspolitikk og frivillighetens rolle i å styrke samfunnslimet i integreringsprosjektet. Problemstillingen stiller to spørsmål. 1) Hvordan har integrerings- og frivillighetspolitikken i Norge blitt til, og hvordan har den utviklet seg? 2) Hvordan kan frivillighet brukes til å styrke samfunnslimet i prosjektet om integrering og nasjonsbygging?
Prosjektet baserer seg på tidligere forskning om velferdsstaten, integreringspolitikk, multikulturalisme, Anne Phillips og Tariq Modood sine teorier om videreutviklingen av rettigheter og rollen til samfunnsmessig kohesjon. Prosjektet stiller policyanalyse spørsmålene fra metoden What’s the Problem? til Carol Lee Bacchi, og organiserer dem inn i Norman Fairclough sin tredimensjonale modell, en kritisk diskursanalytisk metode som består av en tekstanalyse, prosessanalyse og samfunnsanalyse.
Prosjektet ser på hvordan integrering og frivillighet fremstilles i statens nyeste integrering og frivillighetspolitikk, samfunnsdelen i Nesodden sin kommuneplan og frivillighetsstrategi og konsekvensene ved denne fremstillingen. Basert på funnene vurderer prosjektet videre forholdet mellom samfunnsmessig kohesjon, frivillighet, integrering og inkludering, og presenterer hvordan frivillighet spiller en sentral rolle i statens integreringsmålsettinger. Prosjektet har fem konklusjoner: 1) Velferdsstaten er avhengig av mer enn bare integrering. 2) Et samfunnslim krever likeverdige rettigheter, plikter og muligheter. 3) Grasrotbevegelser skaper likeverdige muligheter, også for minoriteter. 4) Det er et behov for større fokus på inkludering. 5) Individuelt potensial hviler på institusjonell satsning.