• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et tilknytningsperspektiv inn i trosopplæringen i Den norske Kirke: Kan tilknytningsteori være nyttig for å se på relasjonen barna får til voksne som de møter i forbindelse med ulike trosopplæringstiltak i Den norske kirke?

Østerud, Kine Elise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5020-1405-Østerud - navn.pdf (513.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432785
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [808]
Abstract
Dette prosjektet er et forsøk å se om en sentral teori innenfor religionspsykologien kan være nyttig for å se på relasjonen barn får til voksne som de møter i forbindelse med ulike trosopplæringstiltak i regi av Den norske kirke. Oppgavens problemstilling er; ​kan tilknytningsteori være nyttig for å se på relasjonen barn får til voksne som de møter i forbindelse med trosopplæringstiltak i Den norske kirke? ​ Teorien det blir gjort rede for og tas i bruk for å se på relasjoner i Den norske kirkes trosopplæring er tilknytningsteori. Når begrepet tilknytning brukes i utviklingspsykologien, er det som en oversettelse av det engelske ordet attachment som er et uttrykk for at noe mindre knytter seg til og blir avhengig av noe større.Tilknytningsteori handler om samspillet mellom tilknytning og omsorg. Samspillet omfatter omsorgspersonenes evne og vilje til å dekke barnets behov og gi det trøst, beskyttelse og trygghet i farlige situasjoner slik at barnet skal kunne utforske verden mest mulig risikofritt. Metoden som er benyttet for å forske på dette er en strukturert observasjon av tre ulike trosopplæringstiltak. Funnene sett i lys av teorien gjør det mulig å konkludere med at tilknytningsteori er et nyttig verktøy å ta med seg inn som trosopplærer i Den norske kirke blant annet fordi den gjør voksne mer bevisst på viktige mekanismer ved barn og foreldres relasjon til voksne mennesker i trosopplæringen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit