• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Film i klasserommet : en dialogpedagogisk tilnærming

Erlandsen, Marie Tanum
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-kand-nr-2102-masteravh-Erlandsen-navn.pdf (664.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2398167
Date
2016-08-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Denne oppgaven handler om elevers syn på bruk av film og dialog som læringsverktøy i

religion-og etikkfaget. Jeg har foretatt gruppeintervjuer med elever fra en 3.klasse på

videregående skole (vg3). Ved bruk av intervju har jeg spurt dem spørsmål om deres

erfaringer med bruk av film som undervisningsmetode generelt, og mer spesifikt, bruken i

religion-og etikkfaget.

Utgangspunktet for min oppgave er en interesse samt ønske om og selv kunne benytte meg

av film som læringsverktøy i min fremtidige jobb som lærer. Jeg mener det finnes et stort

potensial i å benytte film dersom det er godt gjennomtenkt og forberedt. Det må foreligge

en bevisst didaktisk bruk. Bruk av film som læringsverktøy bringer ikke nødvendigvis

læringsutbytte i seg selv, men kan ved hjelp av for-og/eller etterarbeid bli et godt

læringsverktøy. Intervjuene viste meg dette, og jeg opplevde at elevene liker film som

læringsverktøy. Likevel stiller de også noen krav til hvordan den bør brukes for at de skal

oppleve læring. Dialog/samtale har fått et fokus i min oppgave som etterarbeid da dette ble

favorisert av elevene.

Mange forfattere bidrar med litteratur til mitt teorikapittel, og jeg benytter meg blant annet

av teori om sosiokulturell læringsteori, religionsdidaktikk og hvordan bruke dialog i

klasserommet. Begreper som artefakt, mediering og appropriering er begreper vi blir kjent

med.

Forskningen har vært av kvalitativ karakter. Jeg har benyttet meg av metodene

semistrukturert intervju, gruppeintervju, samt fenomenologisk analyse av innholdet. Disse

har hjulpet meg i å samle inn mine data. Ved hjelp av den fremkommende dataen og teori

fra mitt teorikapittel, har jeg kommet frem til et svar på min problemstilling.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit