Muslim på kristen privatskole
Abstract
Oppgaven
tar
for
seg
muslimer
som
går
på
kristne
privatskoler.
Flere
av
disse
skolene
rapporterer
om
en
økt
andel
muslimske
elever.
Hvorfor
velger
noen
muslimske
elever
å
gå
på
kristen
privatskole?
Muslimske
foreldre
forteller
at
de
ønsker
en
skole
som
tar
religion
på
alvor,
som
fokuserer
på
moral,
disiplin
og
som
har
et
tydelig
verdigrunnlag.
På
bakgrunn
av
dette
har
jeg
stilt
følgende
spørsmål:
Hvordan kan argumentene som blir presentert knyttes til
sekularisering i skolen og samfunnet? Hvordan identifiserer muslimer seg med verdiene i den
kristne skolen? Dette er spørsmålene som vil bli besvart i denne avhandlingen.
Spørsmålene besvares ved hjelp av innholdsanalyse av intervjuer med fem muslimske elever
ved samme kristne privatskole. Oppgaven er på denne måten utformet som et case-studie. For
å kunne si noe om den eventuelle sammenhengen med sekulariseringen, blir det i oppgavens
teorikapittel presentert generell sekulariseringsteori og ulike perspektiver på hvordan
sekulariseringen gjør seg synlig i Norge.
Elevene legger mest vekt på at de skal få en god utdanning og at de derfor ønsker å gå på den
skolen de anser som best egnet til å gi dette. Mange av dem er kritiske til sine lokale skoler,
og dette var en viktig faktor i valget. Kvaliteten på undervisningen var altså hovedargumentet,
men felles verdier og respekt for religion blir også trukket frem. Årsakene er sammensatte,
men vi kan langt på vei si at skolens gode undervisning er hovedargumentet, og
sekulariseringens konsekvenser gjør seg mindre gjeldende enn først antatt.