• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muslim på kristen privatskole

Augestad, Maria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-kand-nr-2100-masteravh-Augestad-navn.pdf (962.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2398150
Date
2016-08-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Oppgaven

tar

for

seg

muslimer

som

går

på

kristne

privatskoler.

Flere

av

disse

skolene

rapporterer

om

en

økt

andel

muslimske

elever.

Hvorfor

velger

noen

muslimske

elever

å

gå

på

kristen

privatskole?

Muslimske

foreldre

forteller

at

de

ønsker

en

skole

som

tar

religion

på

alvor,

som

fokuserer

på

moral,

disiplin

og

som

har

et

tydelig

verdigrunnlag.

På

bakgrunn

av

dette

har

jeg

stilt

følgende

spørsmål:

Hvordan kan argumentene som blir presentert knyttes til

sekularisering i skolen og samfunnet? Hvordan identifiserer muslimer seg med verdiene i den

kristne skolen? Dette er spørsmålene som vil bli besvart i denne avhandlingen.

Spørsmålene besvares ved hjelp av innholdsanalyse av intervjuer med fem muslimske elever

ved samme kristne privatskole. Oppgaven er på denne måten utformet som et case-studie. For

å kunne si noe om den eventuelle sammenhengen med sekulariseringen, blir det i oppgavens

teorikapittel presentert generell sekulariseringsteori og ulike perspektiver på hvordan

sekulariseringen gjør seg synlig i Norge.

Elevene legger mest vekt på at de skal få en god utdanning og at de derfor ønsker å gå på den

skolen de anser som best egnet til å gi dette. Mange av dem er kritiske til sine lokale skoler,

og dette var en viktig faktor i valget. Kvaliteten på undervisningen var altså hovedargumentet,

men felles verdier og respekt for religion blir også trukket frem. Årsakene er sammensatte,

men vi kan langt på vei si at skolens gode undervisning er hovedargumentet, og

sekulariseringens konsekvenser gjør seg mindre gjeldende enn først antatt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit