Tverrkulturell diakoni: Hvordan kan globale nomader være en ressurs i møte med tverrkulturelle miljøer i Norge?
Abstract
Temaet for denne oppgaven er hvordan misjonærbarn kan bearbeide tverrkulturell
erfaring til ressurser. Mange misjonærbarn, militærbarn og ambassadørbarn eller andre
som har måttet flytte mye, kan streve med ettervirkningene av og ikke hatt nok voksen
kontakt i barndommen, oppleve kultursjokk og mangle kontinuitet og forbilder.
Internasjonal oppvekst kan kanskje gi noen identifiseringer blant innvandrere i Norge.
Jeg ønsket å se nærmere på hvordan globale nomader kunne bruke sine ressurser i
innvandringsmiljøer i hovedsak til tross for utfordringer.
Mitt fokus på oppgaven er altså: Hvordan kan barn gjennom bevisstgjøring lære å
mestre tverrkulturell oppvekst og deretter anvende dette som ressurser rettet mot
innvandringsarbeid i Norge?
Feg har endt opp med at det
virkelig synes å være flere gode grunner til å se globale nomader som ressurser. Men
samtidig har jeg identifisert en rekke utfordringer mange nomader først må overvinne,
slik som kultursjokk og sorgprosesser. For noen nomader kan det også være en utfordring
å vise den nødvendige ydmykhet i møte med mennesker fra andre kulturer en det
vedkommende selv er kjent med.