Gjensidighet og myndiggjøring i ungdomsdiakonal praksis : hva innebærer gjensidighet og myndiggjøring i profesjonelle ungdomsdiakonale relasjoner?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219024Utgivelsesdato
2014-09-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med avhandlingen er å studere spesialisert ungdomsdiakoni fra et relasjonelt perspektiv, hvor relasjonen mellom ungdomsdiakonen som fagperson og den enkelte ungdom er i fokus. For å gjøre dette har jeg utført en kvalitativ empirisk studie med intervjuer av ungdomsdiakoner og ungdommer i et ungdomsdiakonalt samtaletilbud.
Sentralt i oppgaven står relasjonen som utvikles mellom den som søker hjelp og den som skal hjelpe. Et gjensidighetsperspektiv åpner muligheten for å studere samspillet mellom hjelper og bruker, ved at selve forholdet og hvordan de to virker på hverandre, er i fokus. Med andre ord innebærer gjensidighetsdiskursen at søkelyset også rettes mot hjelperens rolle i relasjonen, sett gjennom den andres øyne. Dermed kan den profesjonelle blir bevisstgjort egen praksis og se seg selv fra et brukerperspektiv,