Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKøhn, Kristian Gotehus
dc.date.accessioned2014-07-09T11:38:38Z
dc.date.available2014-07-09T11:38:38Z
dc.date.issued2014-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197311
dc.description.abstractÅ være kristen handler om å gå på korsets vei. I denne avhandlingen har jeg gjort en hermeneutisk tekstanalyse av et utvalgt materiale innenfor forfatterskapet til den anglikanske presten og teologen Kenneth Leech. Problemstillingen som har veiledet meg gjennom dette arbeidet, er som følger; hvilke betydning har livets brytninger innenfor kristen formatio? I mitt forsøk på å besvare spørsmålet har jeg tatt utgangspunkt i en overordnet forståelse av kristen spiritualitet og formatio, slik jeg har funnet det fremstilt i Leech sin litteratur, før jeg har gått nærmere inn på mer partikulære elementer ved livet som kristen, og sett på hvilke måte dette innebærer brytninger. På bakgrunn av dette har avhandlingen en struktur hvor den begynner med Guds bevegelse mot mennesket, gjennom inkarnasjon, Guds rike, Kristi kors og Kristi kropp. Denne bevegelsen mot menneskeheten er dermed opphavet og fundamentet til all kristen praksis og erfaring, samt en begrunnelse for at kristen spiritualitet først og fremst omhandler menneskers liv og relasjoner slik de fremstår i verden, her og nå. Deretter går jeg over til å beskrive menneskets gjensvar og bevegelse mot Gud, forstått som en grunnleggende betegnelse på kristen formatio. Det kommer klart fram at begge disse bevegelsene innebærer brytninger. I sin involvering og deltakelse med verdens sønderbrutte tilstand er Gud en lidende og medlidende Gud. Mennesket lever i en forvrengt relasjon til Gud, seg selv og sine medmennesker, og en bevegelse mot Gud i stadig dypere kjennskap til ham, innebærer en avsløring av falske illusjoner, egen synd og sviket overfor sin neste. Samtidig medfører kristen formatio, som en bevegelse mot Gud, en deltakelse i hans bevegelse mot menneskeheten, gjennom selvoppofrende kjærlighet og tjeneste i møte med sine medmennesker. Dette beskriver på mange måter kristen transformasjon som en uopphørlig prosess, og slik det fremstilles i litteraturen til Kenneth Leech følger denne prosessen som en nødvendig konsekvens av å leve et liv i etterfølgelse av Jesus Kristus.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Teologi: 151nb_NO
dc.subjectLeech, Kennethnb_NO
dc.subjectKristen spiritualitetnb_NO
dc.subjectFormationb_NO
dc.titlePå korsets vei. En analyse av forholdet mellom livets brytninger og kristen formatio slik det fremtrer i litteraturen til Kenneth Leechnb_NO
dc.typeSpesialavhandlingnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel