dc.contributor.author | Bull, Margrethe Sofie Solberg | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T09:11:40Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T09:11:40Z | |
dc.date.issued | 2015-10-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/1917330 | |
dc.description.abstract | Tema for denne oppgaven er vurdering for læring og kraften av tilbakemelding i RE-faget.
Problemstillingen er som følger:
Hvilke perspektiver har tre faglærere på tilbakemelding som strategi innenfor vurdering for læring i religion- og etikkfaget?
For å finne svar på problemstillingen, har jeg utført kvalitative dybdeintervjuer med tre lærere om deres perspektiver på vurdering for læring og tilbakemelding i RE-faget. Dette intervjumaterialet er det empiriske grunnlaget for oppgaven.
Teoretiske perspektiver for oppgaven er hentet fra litteratur om vurdering for og av læring, spesielt fra John Hattie og Helen Timperleys modell slik den fremstilles i artikkelen The power of feedback (2007), men også med et blikk på læreplanen for RE-faget, og vurderingsforskriften.
I analyse- og drøftingskapittelet (del 1) har jeg benyttet Hattie og Timperleys modell om tilbakemelding som verktøy for å analysere og drøfte noen av lærernes eksempler og perspektiver. I del 2 har jeg analysert og drøftet modellen (figur 1) kritisk på bakgrunn av det empiriske materialet.
Avslutningsvis har jeg kommet fram til at lærerne har forskjellig vurderingspraksis i forhold til tilbakemelding i RE-faget. Fagets karakter, elev- og lærerforutsetninger, i tillegg til kjønn, tid og skolesystemet påvirker deres tilbakemeldingspraksis. Disse funnene kan muligens bidra til å nyansere teorien jeg legger fram innledningsvis i oppgaven. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | Læring | nb_NO |
dc.subject | rle | nb_NO |
dc.title | Vurdering for læring - kraften av tilbakemelding. En empirisk studie av tre faglæreres perspektiver på vurdering for læring innen religion- og etikkfaget | nb_NO |
dc.title.alternative | Assessment for learning - The power of feedback | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 61 | nb_NO |