Show simple item record

dc.contributor.authorBull, Margrethe Sofie Solberg
dc.date.accessioned2015-10-02T09:11:40Z
dc.date.available2015-10-02T09:11:40Z
dc.date.issued2015-10-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/1917330
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er vurdering for læring og kraften av tilbakemelding i RE-faget. Problemstillingen er som følger: Hvilke perspektiver har tre faglærere på tilbakemelding som strategi innenfor vurdering for læring i religion- og etikkfaget? For å finne svar på problemstillingen, har jeg utført kvalitative dybdeintervjuer med tre lærere om deres perspektiver på vurdering for læring og tilbakemelding i RE-faget. Dette intervjumaterialet er det empiriske grunnlaget for oppgaven. Teoretiske perspektiver for oppgaven er hentet fra litteratur om vurdering for og av læring, spesielt fra John Hattie og Helen Timperleys modell slik den fremstilles i artikkelen The power of feedback (2007), men også med et blikk på læreplanen for RE-faget, og vurderingsforskriften. I analyse- og drøftingskapittelet (del 1) har jeg benyttet Hattie og Timperleys modell om tilbakemelding som verktøy for å analysere og drøfte noen av lærernes eksempler og perspektiver. I del 2 har jeg analysert og drøftet modellen (figur 1) kritisk på bakgrunn av det empiriske materialet. Avslutningsvis har jeg kommet fram til at lærerne har forskjellig vurderingspraksis i forhold til tilbakemelding i RE-faget. Fagets karakter, elev- og lærerforutsetninger, i tillegg til kjønn, tid og skolesystemet påvirker deres tilbakemeldingspraksis. Disse funnene kan muligens bidra til å nyansere teorien jeg legger fram innledningsvis i oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectrlenb_NO
dc.titleVurdering for læring - kraften av tilbakemelding. En empirisk studie av tre faglæreres perspektiver på vurdering for læring innen religion- og etikkfagetnb_NO
dc.title.alternativeAssessment for learning - The power of feedbacknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153nb_NO
dc.source.pagenumber61nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record