Prestefrue og bispinne Margarethe Wiig (1903-2002) : stemme for de stemmeløse - forfatter av samisk ABC
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161407Utgivelsesdato
2013-07-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen jeg vil reise er hvorfor og hvordan gjennomførte Margarethe Wiig prosjek-
tet ABC på samisk?
Politikken fra 1880-tallet og fram til etterkrigstiden var at alle skulle bruke norsk i skolen og
samisk skulle bare brukes som hjelpespråk.
Alle lærebøkene var på norsk. Dette vanskelig-
gjorde arbeidet med samisk ABC. De fleste lærere kunne ikke samisk og elevene kunne ikke
norsk. Lærerne hadde i utgangspunktet lav lønn, men de kunne søke om ekstra lønn fra Fin-
nefondet hvis de kunne vise til progresjon i norskferdighetene blant samisktalende elever.
Lærere som ikke etterkom, eller etterkom dårlig, påbudet om norsk som språk i skolen fikk
ikke økonomisk like vilkår som den første gruppen.
Margarethe Wiig plantet ideen om egen samisk ABC hos lærere hun vurderte som faglig
kompetente, men ingen hadde mulighet til å gå videre med saken.
Arbeidet med samisk ABC var et motstrømsprosjekt. Selv hadde hun ingen formell kompe-
tanse til å ta fatt på arbeidet. Hun kom fra Bergen og var uten samisk tilhørighet. Hun hadde
lært språket av barn og eldre mennesker som besøkte prestegården. Hun var autodidakt, og det
var lite som tilsa at nettopp hun skulle ta initiativet til å utarbeide en pedagogisk samisk lese-
bok. Dette til tross maktet hun å lage og få utgitt en ABC for skolebarn med nordsamisk som
morsmål.