Velsignelsens betydning og funksjon i Jakobs fortellingen
Spesialavhandling
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161347Utgivelsesdato
2013-05-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abrahams velsignelse blir virkelighet når Israels folk inntar landet patriarkene og deres
etterkommere ble lovet. Men Gud slutter ikke å velsigne der. Han vil fortsatt velsigne
folket han har utvalgt. Fortellingen om Bileam viser med all tydelighet at Gud har velsignet
dem og at det ikke er mulig å forbanne hvis Gud har velsignet. Det er også en fortelling om
at det til syvende og sist er Gud som velsigner, ikke mennesker.
Men det betyr ikke at vi ikke kan be om hans velsignelse. I den aronittiske velsignelsen er
det prestene som ber om Guds velsignelse. Den velsignelsen viser på hvilken måte han
ønsker å velsigne sitt folk. Han vil være tilstede med hele sin oppmerksomhet og gi
beskyttelse og fred med alt hva det innebærer uten at man må være spesielt fortjent til det.
Guds velsignelse av skaperverket understreker at velsignelsen i form av naturens pågående
nyskapning er gitt til alle mennesker. Samtidig som det ikke fratar oss ansvaret med å
forvalte skapelsen og fordele velsignelsens goder rettferdig.