"Jeg synes det er ganske deilig å være meg, jeg!" : en undersøkelse av 7.-klassingers tanker om identitet og identitetsproblematikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161243Utgivelsesdato
2013-02-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen min formulerer jeg slik:.
Hvordan forholder 7.-klassinger seg til identitet, identitetsproblematikk og identitetsressurser i
lys av Otto Krogseth og Sissel Østbergs perspektiver om identitet i det postmoderne samfunn?
Forskningsspørsmål:
1. Befinner 7.-klassinger seg i en identitetskrise?
a) Opplever 7.-klassingene sin verden som fragmentert?
b) Opplever de fragmenteringen som problematisk – som en krise?
2. Hvordan håndterer en 7.-klassing spørsmål om identitet?
a) Hvem og hva definerer en 7.-klassings identitet?
b) Hvordan fremtrer interesse eller manglende interesse for identitetsproblemer for
en 7.-klassing?
Det vil bli lagt mest vekt på det første forskningsspørsmålet her. Dette fordi spørsmålet er rettet
mot Otto Krogseths teori, og derfor vil disse analysene i større grad være et bidrag til ny
kunnskap. Vi må allikevel ikke undervurdere de andre spørsmålene, som gir verdifull bakgrunn
og case-innsikt, men vekten av det første forskningsspørsmålet vil som sagt veie tyngst.