Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjeggestad, Sjur Iversen
dc.date.accessioned2012-10-30T08:57:53Z
dc.date.available2012-10-30T08:57:53Z
dc.date.issued2012-10-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161237
dc.description.abstractReligion, eller forestillinger om religionene og deres speilbilder i medier, er på dagsorden i mange av samfunnets diskusjoner og politiske kontroverser. I enkelte tilfeller er religion også gitt som forklaring på stridigheter mellom mennesker, både i små og større sosiale sammenhenger. I skolens læreplaner og politisk korrekte taler flagges honnørord om toleranse, åpenhet, respekt og forståelse, mens debattforumer og avisartikler ofte bekrefter konflikter, mistillit, intoleranse og mangel på respekt. Det er flere som deler Jan-Olav Henriksens oppfatning om at: ”religion gir grunn til bekymring[…] på tvers av ulike grupperinger1.” Samfunnsdebatter hvor tema er religion preges ofte av ytterpunkter, og det er gjerne allerede marginaliserte grupper som er under press. I 2010 rettet norske medier fokus mot bydelen Grønland i Oslo og publiserte en rekke artikler om hvordan et såkalt muslimsk moralpoliti motvirket lovfestede menneskelige friheter. Disse artiklene viste til hendelser hvor muslimske menn brukte fysisk og verbal makt, for eksempel i møte med menn som holdt hverandres hender, kvinner med lett bekledning eller muslimske menn som spiste mat under fasten. Tilsvarende fenomen gjør seg også gjeldende med motsatt fortegn, når eksempelvis frihetssøkende, vestlige mennesker påtvinger den såkalt undertrykte muslimske kvinnen "frihet" til å bære vestlige klær og te seg etter en ikke-religiøs kodeks.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectRLE-fagetno_NO
dc.subjectReligionno_NO
dc.subjectsamfunnno_NO
dc.title"Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?no_NO
dc.title.alternativeWhat is the point of religious education? How do teachers legitimate religious education in the face of debate on the role of religion in society?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO
dc.source.pagenumber81no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel