dc.description.abstract | Denne avhandlingen handler om barns eksistensielle og religiøse livsspørsmål. Empiri hentes i
hovedsak fra brev til På skråss-spalten i Aftenposten fra 1985 til 2005, en viktig plass for barns
spørsmål og undring. Overordnet problemstilling er hva som kjennetegner innholdet i barns
eksistensielle og religiøse livsspørsmål slik de kommer til uttrykk i brev til På skråss. Er barn
opptatt av livsspørsmål? Gjennom en innholdsanalyse av disse ytringene fra barn og unge sikter
jeg mot å kunne si noe om barns religiøsitet, om barns språkliggjøring av religiøse opplevelser og
erfaringer og barns forhold til religion og eventuell (guds)tro. Det er barns perspektiv – ikke
perspektiv på barn – som er i sentrum. Samtidig som det er en analyse av barns ytringer er det
også en analyse av kultur og samfunn fra barns synsvinkel. Barn forholder seg allerede på et tidlig
tidspunkt i tilværelsen til livets grunnspørsmål, og stiller uavbrutt spørsmål omkring sin
omverden. Spørsmålsstillingen kan ses på både som et middel og som et uttrykk for liv og
oppvekst. Selvfølgelig spør ikke alle barn like mye, og spørsmålene kan variere fra overfladiske
til mer dyptgripende, eksistensielle og religiøse spørsmål. I avhandlingen ser at at atskillelige
hverdagsspørsmål er forkledde livsspørsmål. Samtidig skiller ikke barn alltid bevisst mellom
eksistensielle og religiøse, og andre, spørsmål. Barna i undersøkelsesmaterialet er opptatt av
spørsmål omkring død, vennskap, Gud, følelser, kjærlighet, håp, følelser, tomhet, ensomhet,
skilsmisse og identitet. Allerede et lite barn har erfaringer av ”alvorlige saker” som skaper
spørsmål og undring. Barn er ikke bare preget av fortida, de er enda mer preget av ens
forestillinger om framtida. Det en tror venter på dem der framme skaper deres nåtid. Kirken aldri
kan slå seg til ro med svarene fra fortiden. For at kommunikasjonen med barn og unge skal kunne
bli eksistensiell og berørende må den leve i nåtiden. Barns spørsmål i På skråss kan få en til å
stoppe opp og tenke - til å undre seg og se nye sammenhenger og paralleller. “Barneteologi”
nevnes flere steder i avhandlingen, og karakteriseres som et klart brudd med en
utviklingstenkning. I en barneteologi er et barneorientert nedenfra-perspektiv naturlig.
Barneteologi er en teologi som tar på alvor at den troen på Gud som teologien reflekterer over, i
en bestemt forstand er og aldri blir annet enn en barnetro. Jeg vil karakterisere ”På skråss” som en
slags ”sikkerhetsventil”. Slike ventiler er nødvendige i et samfunn der flere og flere blir tynget av
følelsen av at de ikke strekker til, og tror at de må gi forklaringer og unnskyldninger fordi de ikke
er perfekte mennesker. Et samfunn der mange mennesker – store og små – føler at de ikke har noe
sted å gå med det som ligger dem på hjertet. Det som en gang var en side hvor barn kunne stille
vanskelige spørsmål er nå like mye en side for voksne som fremdeles har barnet i seg og som
skriver barndommen av seg. | en_US |