Når Peter går fra bordet : en analyse av Paulus’ uenighet med Peter i Gal 2:11-14
Abstract
Denne oppgaven har undersøkt Antiokiahendelsen, som Paulus skriver om i Gal 2:11-14. Oppgavens problemstilling er: Hva mente Paulus at Peter gjorde galt i Gal 2:11-14. For å svare på problemstillingen, har jeg vektlagt Paulus’ retorikk og tatt i bruk Barclays speillesing.
Da Antiokiahendelsen allerede er omdiskutert, har jeg startet oppgaven med å redegjør noen etablerte posisjoner. Jeg har, i kapittel 2 og 3, gjort rede for James D. G. Dunn og Mark Nanos sine tolkninger av hendelsen. I kapittel 4 har jeg undersøkt kritikk mot disse tolkningene. Denne redegjørelsen viser to steder uenigheten er stor. Uenigheten handler om hvordan bord-fellesskapet så ut i Antiokia før Antiokiahendelsen, og hva Paulus’ anklager mot Peter dreiet seg om.
Disse to uenighetene tok jeg med meg inn i drøftingen i kapittel 5. I dette kapittelet presenterte jeg mitt svar på problemstillingen: Paulus brukte Antiokiahendelsen for å vise at det var galt av Peter å lage en splittelse i det Jesus-troende fellesskapet i Antiokia. I mitt svar vektlegger jeg verbene ὑποστέλλω og ἀφορίζω, som viser at Paulus fokuserte på separasjon mellom de ulike etniske identitetene, jøder og hedninger.
I kapitlene 5.2 til 5.4 har jeg undersøkt hvordan Peters separasjon fra hedningene kan fungere som hovedtemaet i Antiokiahendelsen i samsvar med andre anklager, og om dette er en historisk plausibel konklusjon. Jeg har undersøkt hvordan bordfellesskapet kan ha sett ut og hvor plausibelt det er at Peter spiste uren mat. Jeg har også sett hvordan separasjonsanklagen samsvarer med Paulus’ to andre anklager i Antiokiahendelsen, og hvordan anklagen samsvarer med resten av Galaterbrevet og andre Paulusbrev. Til slutt har jeg sett på mulige svakheter ved konklusjonen.
Disse undersøkelsene, og drøftingen rundt dem, viser hvordan Peters separasjon kan være hovedbudskapet til Paulus i Antiokiahendelsen. Gjennom oppgaven har vi sett at separasjons-anklagen både er historisk plausibel, og samsvarer med Paulus’ retorikk.