Rasismetematikken i lærerutdanningen : en kvalitativ studie om hvilke erfaringer lærerutdannere og lærerstudenter har til rasismetematikken på sitt studiested
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161380Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskningsstudie som handler om hvordan lærerutdannere forbereder kommende lærere å forebygge og håndtere rasisme i skolen. Prosjektets tema og formål har blitt undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan beskriver lærerutdannere og lærerstudenter undervisning rettet mot utvikling av profesjonskompetanse til håndtering og forebygging av rasisme, på sitt studiested?
Videre besvarer oppgaven tre forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer får lærerstudenter med undervisning relatert til profesjonskompetansen rettet mot tematikken rasisme?, Hvordan velger lærerutdannere metodikk og pensum knyttet til temaet rasisme, og hva ligger til grunn for valgene? Og Hvilke utfordringer møter lærerutdannere på i arbeid med temaet rasisme?
Forskningsdesignet var kvalitativ forskningstilnærming med hermeneutikk som vitenskapsfilosofisk utgangspunkt. Datamaterialet ble samlet inn ved bruk av semistrukturert intervju. Både lærerutdannere og lærerstudenter ble intervjuet for dette prosjektet.
Analysen av datamaterialet resulterte i tre hovedtemaer: 1. Generelle inntrykk av rasismetematikken, 2. Utdanningen og 3. Studentenes erfaringer. Datamaterialet har blitt drøftet med utgangspunkt i ulike perspektiver og tilnærminger knyttet til rasismetematikken. Resultatene viser at lærerutdanningen fokuserer på hvordan studentene kan møte hatefulle ytringer i klasserommet med å utvikle gode relasjoner mellom elevene og mellom elev og lærer. Til slutt viser resultatene at studentene erfarer at de ikke får nok undervisning og mangler verktøy til å håndtere og jobbe forebyggende med rasismetematikken i skolen.