I møtet med etiske dilemmaer : hvordan underviser lærere i religion og etikkfaget om etiske dilemmaer?
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker: hvordan underviser lærere i religion og etikkfaget om etiske dilemmaer? For å kunne finne svar på dette har det blitt tatt i bruk en kvalitativ forskningsmetode i formen intervju hvor fire lærere som underviser i faget religion og etikk, ble intervjuet. Her var fokuset rettet mot deres undervisning om etiske dilemmaer i faget religion og etikk.
I tillegg til intervjuene der man har hentet inn informasjon, ble det tatt i bruk to forskningsspørsmål for å kunne besvare oppgavens problemstilling. Det første spørsmålet er: hvordan strukturerer og fasiliterer lærerne sine undervisninger om etiske dilemmaer? Med hjelp av Kirsti Klettes teori om undervisningens ulike faser eller situasjoner, diskuterer jeg de ulike måtene lærerne legger opp undervisning om etiske dilemmaer. Her virket lærerne å ikke ha en lik struktur for sitt undervisningsopplegg, men heller konstruerte ut fra det de synes passer best i undervisningen.
Det andre forskningsspørsmålet er: hvilke muligheter og utfordringer oppstår med ulike undervisningsartefakter? Med dette spørsmålet ble søkelyset rettet mot lærernes valg av undervisningsartefakter og hvordan de påvirker undervisningen, i form av om det ga muligheter eller utfordringer. For å besvare dette ble sosiokulturell læringsteori tatt i bruk for å analysere det lærerne fortalte om de undervisningsartefaktene de tok i bruk, for undervisning om etiske dilemmaer i religion og etikkfaget. Her viste det seg at lærerne tok i bruk mange forskjellige undervisningsartefakter i sine undervisninger, som blant annet dataspill, lærebok og artikler. Samtidig var det forskjellige erfaringer og meninger rundt hva som ga muligheter eller utfordringer. Dermed tydet det også på at det ikke var avhengig av valget av undervisningsartefakt, men heller hvordan hver lærer valgte å ta de i bruk.
For å svare på oppgavens problemstilling basert på de to forskningsspørsmålene, forteller dette at lærere underviser om etiske dilemmaer på forskjellige måter i faget religion og etikk. Det virker å være ulike meninger fra lærerne som har blitt intervjuet om hva som er regnet som den beste strukturen for undervisningen og hvilke undervisningsartefakter som gir muligheter og utfordringer i deres undervisninger. Likevel er hensikten til hver lærers undervisning det samme, da alle virket å ha et felles fokus på at elevene skal få mye lærdom ut av undervisningen.