Læring gjennom praksis : en studie av implisitte læringssyn i Bård Eirik Hallesby Nordheims bok «Kan tru praktiserast»
Abstract
Denne avhandlingen har læringsteorier i praksisvendingen i kirkelig undervisning som tema. Det er en teoretisk oppgave der jeg bruker dokumentanalyse for å undersøke hvilke læringssyn som er implisitte i Bård Eirik Hallesby Nordheim sin bok Kan tru praktiserast? Teologi for kristent ungdomsarbeid sin innledningsdel. Teorien som er brukt til å analysere Nordheims tekst er læringsteori hentet fra Geir Afdal sin bok Religion som bevegelse og artikler fra Tron Fagermoen, Solveig Mjøberg Lauritzen og Morten Holmqvist. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvilke muligheter åpnes ved bruk av andre generasjons sosiokulturell læring innen praksisvendingen i kirkelig undervisning?
I drøftingen har jeg sett på hvordan læring som kunnskaping og andre generasjon sosiokulturelt læringssyn kan være en ressurs for å re-konseptualisere praksiser og deres meningsinnhold til ungdommers livsverden. Jeg har også drøftet teologiens rolle i læringen og hvilke muligheter det gir å bruke teologiske perspektiver for å ta ungdommers livsverden med inn i læringen som en resurs som kan skape ny kunnskap, nytt språk og gi praksisene aktualitet på tvers av aktivitetssystemene både hos kirken og ungdommene.
Det viktigste funnet er at læring som kunnskaping åpner opp nye læringsrom og arenaer slik at praksisenes meningsinnhold kan re-konseptualiseres og tas i bruk av ungdommene i en livslang læringsprosess. Når vi gjør dette i rammen av kirkelig undervisning kan også kirken lære. Vi kan utvikle en kunnskapskultur der praksisene i kirkens tradisjon kan fornyes i språk, innhold og utrykk til å bli håndgripelige ressurser for ungdom i deres livsverden. Et eksempel på dette er bruken av sosiale medier som medierende artefakt for å øve på og fortolke kristne praksiser i ungdommenes hverdagsliv: enten det er på trening, skole, i familien eller som en ressurs i deres livstolking og livsmestring.