Musikk og mening : en reise i tanker og opplevelser
Abstract
Musikk er et fenomen mange mennesker omgir seg med store deler av et døgn, og det oppleves som om musikk dekker mange ulike behov i og gjennom livet. Problemstillingen gjennom denne oppgaven har vært: «Hvordan skaper musikk mening i menneskers liv?»
Den teoretiske delen i oppgaven er musikkfilosofiske tekster fra to nyere bokutgivelser redigert av H.Holm og Ø.Varkøy som også er medforfattere i tekstsamlingene. Tekstene tar opp ulike filosofiske betraktninger rundt musikk og språk, klang, stillhet, emosjoner, kunst og transcendens. I tillegg brukte jeg tid på E. Ruud sitt verk om musikk og identitet for å forstå hvilken rolle musikk kan ha i dagens samfunn rundt bidrag med å forme menneskers identitet. Så fant jeg ut at jeg ikke kom noen vei uten å ta med kunnskap om hvordan musikk virker fysiologisk på mennesket, så da leste jeg Brean og Skeie sin bok om hvordan hjernen er skrudd sammen og hvordan den virker i møte med musikk. Audun Myskja sine tanker og kunnskap rundt musikk og terapeutisk virksomhet ligger også som et bakteppe i oppgaven.
Jeg har skrevet en teoretisk masteroppgave med en analysedel. Analysedelen tar for seg konserten «Finne veien hjem» med Trygve Skaug og KORK (Kringkastingsorkesteret), og tanken bak er å prøve å forstå hvordan mening dannes gjennom en faktisk musikkopplevelse.
Musikk viser seg å være et urfenomen. Teorien fra oppgaven viser til at mennesker er musiske allerede fra fosterlivet av og at hørsel, rytme og hjernens respons på musikk gir mennesket hjelp med velvære og følelse av lykke. Oppgaven viser til at musikk gir mening ved at mennesker oppsøker et musikkfelleskap, f.eks. en konsert. Å oppsøke en konsert gjøres fordi en kan vise til erfaringer fra lignende opplevelser. Eksempler på hvordan en konsertopplevelse kan bli meningsfull er den fysiologiske opplevelsen av lykke, det å få være med i et felleskap der flere oppsøker samme musikkopplevelse, det at mange får en identitetsbekreftelse via musikken, og at mange får sterke opplevelser som kan beskrives som transcendente, altså noe som er større enn en selv. Det viser seg at alle kan la seg berøre av musikk, men hva en opplever handler ganske mye om hva en har blitt eksponert for og fått opplæring i rundt musikk. Da snakker en ofte om å ha et språk om musikk, nemlig at språk kan hjelpe oss med å beskrive opplevelser. Språk om musikk hjelper et individ med å skildre meningen med opplevelsen, men ord er allikevel ikke nødvendig for at en musikkopplevelse kan nytes eller gis mening.