Hvordan møte barn i sorg på skolen : en kvalitativ studie av erfarne sorggruppelederes erfaringer og refleksjoner
Abstract
Ved kvalitativ metode tar denne masteroppgaven for seg møtet mellom elev og skole etter at eleven har mistet en i kjernefamilien i et uventet dødsfall, og utfordringer eleven og skolen står ovenfor i sorgprosessen. Tre sorggruppeledere har latt seg intervjue i form av semistrukturerte intervjuer for å fortelle om deres erfaringer og refleksjoner i møtet med barn i sorg som har mistet noen i kjernefamilien, for at lærere kan være best mulig forberedt på å møte disse elevene. Avhandlingens problemstilling er: «Hvilke erfaringer og refleksjoner har tre sorggruppeledere om barn i sorg etter et uventet dødsfall i kjernefamilien, om sorgreaksjoner, barnets behov og skolens rolle?» Oppgaven får frem hva informantene opplever at barn synes utfordrende når de kommer tilbake til skolen, hvilke behov de har og hva de ønsker skulle vært annerledes. Sorggruppelederne reflekterer gjennom intervjuene, og deres meninger om hvilken kunnskap lærere bør ha om dette temaet kommer frem. Gjennom tematisk analyse av materialet, kommer det frem hva sørgende barn har trukket frem i sorggrupper at de mener fungerte godt i møte med skolen, og hva de mener burde vært annerledes.
Det er svært ulikt hvilken kunnskap og erfaringer lærere har om barn i sorg, men funn fra teori og kvalitativ forskning gjort av Atle Dyregrov, spesialist i klinisk psykologi, Mathilde Endsjø, psykolog, Thormod Idsøe, psykolog og Kari Dyregrov, professor II ved senter for krisepsykologi, sier at det er kunnskapsmangel om barn i sorg og hvordan man møter de blant lærere (Dyregrov et al., 2014, s. 5). Forskningen viser i samsvar med teori og forskning i feltet av krisepsykologi, sorgteori og skolen som praksisfelt, at det er viktig å møte barna på en slik måte at de føler seg sett og hørt når de kommer tilbake til skolen (Dyregrov et al., 2021). Barn reaksjoner på sorg kan være mange, både like og ulike. Sorggruppelederne mener at det som er viktig for alle barn, er at de blir møtt på den måten de har behov for.