Dumme høns og en hylende horde? En studie av Karpe-fandom
Abstract
Karpe har gått fra å være en mainstream rap-duo til å bli noen av Norges mest anerkjente musikere. Og fansen er med på det som skjer. Denne studien handler om mottakerperspektivet. Oppgavens problemstilling er: På hvilke måter utfordrer Karpe-fandom etablerte oppfatninger om fans?
Det teoretiske rammeverket for studien er basert på teoretisering av fandom, med Henry Jenkins sine perspektiver som hovedanliggende. Jenkins sitt motsvar til den allmenne oppfatningen av fans som dumme og passive, ligger til grunn for utforskningen av studiens materiale.
Ved hjelp av semistrukturerte intervjuer har jeg hentet inn refleksjoner fra fem fans. Informantene har delt sine tanker, vurderinger, opplevelser og tilført flere perspektiver til hva det vil si å være Karpe-fan. Studiens informanter har vist stor evne til refleksjon om hvordan Karpe påvirker og utfordrer dem, og hvordan de tar med seg Karpe sitt budskap ut i eget liv. Informantenes unike innspill har gitt innblikk i hvordan samspillet mellom fans og fan-objekt fungerer, hvordan fans samspiller med hverandre, og i fellesskap skaper noe som er av stor betydning for den enkelte. Informantene har gitt meg som forsker et innblikk i hva tilhørigheten har å si for en Karpe-fan, og hvordan de ser på seg selv i det dynamiske fellesskapet. Karpe-fansen utfordrer samfunnet og enkeltmenneskers holdninger rundt hva det vil si å være norsk, de stiller spørsmål rundt politiske temaer og er en sterk stemme i arbeidet med utenforskap og mangfold i samfunnet.
Denne studien viser at Karpe-fans verken er dumme eller passive. De er reflekterte, politisk engasjerte og kritiske. Fansen er med på å forme samspillet som oppstår mellom fansen og Karpe, men også atmosfæren som er i konsertkøen og konsertlokalet. Karpe-fansen er med på å gjøre et holdningsskapende arbeid i samfunnet, og er delaktige i arbeidet rundt å bygge opp større toleranse og respekt for mangfoldet rundt oss.