dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvordan kristne barnebøker om døden kan yte ressurser for barns livstolkning i dag.
Dette søker jeg å finne svar på med følgende problemstilling:
Hvordan beskrives livet etter døden i noen utvalgte kristne barnebøker? Og hvordan kan dette yte ressurser til barn og unges livstolkning?
Jeg analyserer to ulike barnebøker som blant annet brukes i forbindelse med sorgarbeid i den norske kirke. Videre utgjør også Peder Gravems livstolkningsbegrep en sentral del av avhandlingens teoretiske rammeverk. Hans definisjon av kristen livstolkning lyder: «Kristen livstolkning er forståelsen av oss selv og vår virkelighetserfaring i lys av Bibelen og dens virkningshistorie i kirkelig lære, tradisjon og fromhetsliv». På bakgrunn av denne definisjonen analyserer jeg også bøkene med tanke på hvordan perspektiv fra systematisk teologi om livet etter døden relaterer til barns språk og livserfaring. I drøftingen diskuterer jeg så hvordan teologien som blir vektlagt, kan yte ressurser for livstolkningen. Dette gjør jeg ved å drøfte ulike perspektiv i barnebøkene som kan knyttes til barns erfaring av livet her og nå. Målet har vært å få frem hvilke perspektiv som potensielt kan yte ressurser for livstolkning, og hvilke perspektiv som kan være vanskelig å relatere seg til. Man kan derfor si at min avhandling befinner seg mellom den systematiske og praktiske teologien.
Metodisk er denne oppgaven i hovedsak en tematisk litteraturanalyse med vekt på teologiske motiver. Jeg gjør først bruk av en enkel litteraturanalyse av de ulike bøkene, før jeg går videre og analyserer hvordan bøkene formidler temaet «livet etter døden».
For å danne et dogmatisk bakteppe for den tematiske analysen, har jeg valgt ut ulike teologiske representanter innenfor Luthersk samtidsteologi hvor det kristne håpet vektlegges. | en_US |