Show simple item record

dc.contributor.authorSogn, Linda
dc.date.accessioned2015-07-29T12:20:08Z
dc.date.available2015-07-29T12:20:08Z
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293798
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg religionsforståelsen som ligger til grunn i skolen. Jeg opererer med en hypotese om at elevenes religionsforståelse er utdatert og tok derfor utgangspunkt i ulike teorier som er mest sentrale i den akademiske forskningen. Teoriene ble klassifisert inn i ulike kategorier, som lyder som følgende: religionsbegrepet, hverdagsreligion, og sekularisering og individualisering. Kategorien som omhandler religionsbegrepet tar utgangspunkt i hvordan selve begrepet religion kan defineres. Her har jeg sett på substansielle og funksjonelle definisjoner, verdensreligionskategorien, Smarts dimensjonsmodell samt skillet mellom religion og religiøsitet. I kategorien om hverdagsreligion tas det utgangspunkt i hvordan religion fungerer vikarierende, hvordan fandom kan anses som religion og hvordan religion fungerer som et marked. Den siste kategorien omhandler hvordan religion kan anses som sekularisert, med ulike teorier innenfor sekulariseringsteorien. Jeg argumenterte for at religionsforståelsen er utdatert, og så på dette gjennom ulike kvalitative metoder som bestod av læreplananalyse, lærebokanalyse og fokusgruppeintervju med elevene. Forskningen viser at skolen fortsatt er sterkt knyttet til verdensreligionskategorien, men åpner samtidig opp for nyere forståelse av religion. Det er interessant å se hvilken religionsforståelse som blir vektlagt i skolen fordi skolen er et av menneskets viktigste kilde til kunnskap. Forskning viser også at religion ikke forsvinner fra samfunnet, men forandrer form slik at det er viktig å ha kunnskap om religion som er en viktig del av samfunnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.subjectreligionnb_NO
dc.titleReligionsforståelse i den norske skolenb_NO
dc.title.alternativePerceptions of "Religion" in the Norwegian School System.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record