dc.description.abstract | Jeg har i denne avhandlingen har jeg tatt for meg to menigheters dokumenter i tiknytning til følgende trosopplæringstiltak: Babysang, Utdeling av 4-årsbok, Utdeling av 6-årsbok og Tårnagent. Gjennom kvalitativ komparativ dokumentanalyse har jeg gått dokumentene i sømmene på utkikk etter hvordan barneteologi kommer til utrykk. Problemstillingen har vært som følger:
Hvilken forståelse av barneteologi finnes uttrykt i lokale trosopplæringsplaner, tilhørende invitasjoner og interne tiltaksbeskrivelser?
Jeg har brukt John Goodlas læringsteori i møte med trosopplæringsplaner og en rekke toneangivende forskeres definisjoner og tanker rundt barneteologi. Plan for Trosopplæring i den norske kirke har blitt flittig brukt i søken etter svar på spørsmålet om hva som er størst av alt. Avhandlingen har også sett etter hvordan tiltakene forholder seg til dåpen, ettersom Plan for trosopplæring gir temaet stor oppmerksomhet
Oppgaven konkluderes med at det i lokale trosopplæringstiltak sine planer, invitasjoner og interne tiltaksbeskrivelser forekommer en rekke forskjellige forståelser av barneteologi. Dokumentene har manglende tilknytning til hverandre, og adressaten i invitasjonene som sendes ut varierer.. Ettersom de interne tiltaksbeskrivelsene ofte er lite beskrivende er det vanskelig å se om tiltaket innfrir målene som lokal plan og invitasjon setter. Tiltakene har liten tilknytning til dåpen. Det virker som dokumentene er skrevet av flere personer, og dermed innholdsmessig trekker i forskjellige retninger. | en_US |