Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArif, Saba
dc.date.accessioned2021-08-18T12:07:43Z
dc.date.available2021-08-18T12:07:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770100
dc.description.abstractDenne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter et utvalg lærere og elever at Black Lives Matter protestene har påvirket undervisningen og læringsmiljøet på deres skole? For å finne svaret på denne problemstillingen, har det blitt brukt kvalitative intervjuer med to lærere og tre elever på en videregående skole i Oslo. Formålet med oppgaven er å finne ut av hva mine informanter legger i begrepet rasisme og hvilken rasismeforståelse de sitter med. Samt forske på konsekvensene av tematikken Black Lives Matter for skolen og hvilke konkrete endringer denne tematikken har utløst på deres skole. Analysen av intervjumaterialet viser at informantene har flere likhetstrekk i sin forståelse og definisjon av begrepet rasisme. Et gjennomgående trekk fra intervjuene har vært at informantene har lagt vekt på viktigheten av felles rasismeforståelse i skolen. Et funn gjort på bakgrunn av begrepsforståelse har vært at informantene opplever det som vanskelig å ha ulik begrepsforståelse i skolen og i samfunnet generelt. Det har også vist seg at lærerne og elevene opplever rasismens utfordringer på deres skole ganske ulikt. Utfordringene knyttes blant annet til håndtering av kontroversielle temaer i klassen og negative fordommer blant elevene. Et annet hovedfunn er at tematikken Black Lives Matter oppleves som relevant også i Norge, og ikke kun USA hvor denne tematikken har sine røtter. Informantene legger vekt på at rasismebegrepet er et bredt aspekt og ulike rasismeforståelser har blitt mer synliggjort i samfunnet, spesielt etter Black Lives Matter protestene i sommer 2020. Avslutningsvis konkluderes oppgaven med et meget interessant funn, der en av informantene sitter med en signifikant forskjellig opplevelsene av endringene Black Lives Matter har bidratt til, i motsetning til de andre informantene. Dette funnet tydeliggjør også ulike synspunkt mellom lærerne og viktigheten av opplæring om temaet rasisme i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectrasismeen_US
dc.subjectrasismeforståelseen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.titleBlack Lives Matter : en kvalitativ studie av et utvalg lærere og elevers oppfatning av rasisme og tematikken Black Lives Matter i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber76en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel