Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlzayegh, Hadeel Salama
dc.date.accessioned2020-08-31T08:32:00Z
dc.date.available2020-08-31T08:32:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675624
dc.description.abstractFenomenet som studeres i denne masteroppgaven er klasseledelse. Klasseledelse regnes i dag for å være et kjerneområde innenfor pedagogikken og debatter om norsk skolepolitikk. Hensikten med studien er å studere og beskrive hvordan en dyktig klasseleder utøver og reflekterer rundt dette fenomenet. Denne oppgaven tematiserer hvordan en dyktig ungdomsskolelærer utøver sin klasseledelse. For å besvare denne problemstillingen, tar oppgaven utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: 1) Hva mener en dyktig klasseleder en god klasseledelse dreier seg om? 2) Hva gjør denne læreren for å skape et godt klassemiljø? 3) Hvordan jobber læreren med relasjonsarbeid i klasserommet? Oppgaven tar utgangspunkt i semistrukturert intervjuform og systematiske observasjoner med én strategisk utvalgt ungdomsskolelærer. Under observasjonene hadde jeg fokus på fem hovedkategorier: kontroll, relasjon, godt klassemiljø, håndtering av uønsket atferd og uro, samt mestring og motivasjon. Intervjuene ble brukt som et verktøy for å forstå, fordype og klargjøre det jeg så i observasjonene. Læreren utøver sin klasseledelse blant annet gjennom regler, rutiner og struktur, positivt elevsyn og anerkjennelse av kommunikasjon, samt relasjoner og relasjonsarbeid. Informanten arbeider strategisk i for- og etterkant av undervisningssituasjoner. Dette gjør han på litt ulike måter. Han er godt forberedt både faglig og sosialt, har god struktur i undervisningen, og er tydelig på sine forventninger. Læreren mener at en forutsetning for å få til et positivt og effektivt resultat i klasserommet, er å inneha et positivt elevsyn. Det betyr at det først og fremst er læreren som har hovedansvaret for å etablere og opprettholde gode relasjoner til alle elevene. Det er fremtredende at relasjon er lærerens sterkeste side i klasseledelse; ”relasjon legger grunnlaget for god klasseledelse” (Intervju, nr. 2).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.subjectrelasjonsarbeiden_US
dc.titleKlasseledelse og relasjonsarbeid : lærerperspektiv på klasseledelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel