Jeg er Bilha, jeg er Silpa, jeg er Dina : et bidrag til en gammeltestamentlig, feministisk bibelteologi om seksuell vold mot kvinner, med utgangspunkt i en retorisk-kritisk analyse av Genesis 29,31-30,13 og 34, med særlig fokus på kjønn, sosial status, etnisitet, skam og tap av ære
Abstract
Denne oppgaven har som mål å komme med et bidrag til en gammeltestamentlig, feministisk bibelteologi om seksuell vold mot kvinner. Det bibelteologiske bidraget tar utgangspunkt i en retorisk analyse av Genesis 29,31-30,13, og 34, og legger særlig vekt på hvilken rolle kjønn, sosial status, etnisitet, skam og tap av ære spiller i utøvelsen av seksuell vold, og hvordan den omtales etterpå. Arbeidet er bibelteologisk og arbeider ut fra retorisk-kritisk metode. Oppgaven har to hovedfiguranter: Walter Brueggemann og Phyllis Tribe, som begge arbeider ut fra denne metoden. Brueggemann representerer en ekklesiologisk orientering, mens Trible en feministisk orientering. Begge er viktige i mitt arbeide.
Oppgaven består av en innledning og et metodekapittel der jeg presenterer måten jeg vil arbeide på. I kapittelet som følger gjør jeg en retorisk analyse av bibeltekstene, med fokus på sosial status, etnisitet, skam og tap av ære. Det kommer frem at alle disse elementene sentrale i utøvelsen av seksuell vold mot kvinner, og i hvordan den omtales etterpå. Funnene fra analysen er premissleverandører for mitt gammeltestamentlige, feministiske bibelteologiske bidrag om seksuell vold mot kvinner. De drøftes opp mot dagsaktuelle og ekklesiologiske perspektiver. Dette skal bidra til å belyse likhetstrekk mellom kvinnene i tekstene sine opplevelser, og kvinner som utsettes for voldtekt i dag sine opplevelser, og til å definere kirken inn i problemstillingen. Avslutningsvis drøfter jeg hvordan dette angår kirken og kommer med et forslag til hvordan kirken kan forvalte disse tekstene på en sånn måte at de fungerer som et springbrett å snakke teologisk om seksuell vold mot kvinner.