Nettkonfirmant i bruk ute og hjemme: er konseptet overførbart?
Abstract
I denne avhandlingen handler om det digitale læremiddelet Nettkonfirmant, som er utviklet av Sjømannskirken og skal fungere som et supplement til konfirmantundervisningen. Ut fra to problemstillinger som går på hvordan Nettkonfirmant begrunnes og brukes ute og hjemme og hvordan plattformen fungerer opp mot målet for konfirmanttid, skal jeg finne ut hvor vidt det er overførbart fra opprinnelig bruksområde til en ny virkelighet hjemme. Underproblemstillingene går på hvilke konfirmanter som har særlig nytte av nettbasert læring, og hvordan verktøyet bruker de digitale mulighetene.
Det teoretiske grunnlaget er delt i to, og handler om både konfirmanttid og læring, og digital læring. Spesielt Lave og Wengers praksisfellesskap, valg av læremidler og ulik forskning knyttet til digital læring er viktig inn mot forskningen. For å undersøke dette har jeg utført semistrukturerte intervjuer av fem ulike undervisningsinformanter og to utviklingsinformanter. I tillegg utførte jeg en multimodal tekstanalyse med fokus på innhold og design av plattformen. Empirien som ble samlet danner grunnlaget for drøftingen og konklusjonen, og er framstilt med utgangspunkt i Goodlads ulike nivåer for læreplaner omgjort til å gjelde læremidler. Funnene viser at Nettkonfirmant har ulike bruksområder ut fra om det er hjemme eller ute, men samtidig har noen like trekk. Hovedsakelig handler det om den digitale utformingen som for eksempel av lærebøker og spørsmålbøker og administrative utfordringer. Samtidig går det på hvordan den utfordrer målet for konfirmanttiden og burde gi rom for både informasjon og kommunikasjon.