Show simple item record

dc.contributor.authorGjærde, Marit Juven
dc.date.accessioned2016-08-26T10:16:05Z
dc.date.available2016-08-26T10:16:05Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2402004
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: På hvilken måte kan skole og kirke samarbeide til det beste for sårbar ungdom?. Her legger jeg frem en dokumentanalyse med fokus på å finne en plattform for det diakonale kirke-skole-samarbeid. En utfordring i dagens skolehverdag er hvordan man skal møte sårbar ungdom. I denne oppgaven har jeg avgrenset meg til å utforske hvordan skolen og kirken jobber med ungdommer med sosiale og emosjonelle vansker. Jeg har sett på overordnede og ideologiske dokumenter med tilknytning til regjering og Den norske kirke. Disse dokumentene har jeg analysert med fokus på 1) hva de legger vekt på, i arbeidet med sårbar ungdom og 2) hvordan de forholder seg til samarbeid. Denne analysen har jeg deretter belyst med Axel Honneths teori om anerkjennelse. Analysen viser at samarbeid mellom kirke og skole er mulig og vil kunne være fruktbart for ungdommenes beste. Felles forståelse av relasjonenes viktige rolle i menneskers utvikling og felles mål skaper et grunnlag for samarbeid, og diakoniens komplementære kompetanse gir et bidrag til arbeidet som er verdifullt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectDiakoninb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectkirke-skole-samarbeidnb_NO
dc.titleSammen for sårbar ungdom. Om diakonalt kirke-skole-samarbeidnb_NO
dc.title.alternativeTogether for vulnerable youth. On diaconal church-school-cooperation.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO
dc.source.pagenumber74 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record