Show simple item record

dc.contributor.authorBredesen, Ranveig
dc.date.accessioned2014-10-09T08:34:50Z
dc.date.available2014-10-09T08:34:50Z
dc.date.issued2014-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223457
dc.description.abstractHvordan forstås barnet i Plan for trosopplæring i Den norske kirke? For å besvare denne problemstillingen, vil jeg utforske følgende spørsmål: - Hvordan defineres barn i Trosopplæringsplanen? - Hvordan forstås barndom og barns egenskaper i Trosopplæringsplanen? - Hvordan forstås undervisning for barn i Trosopplæringsplanen? I denne oppgaven benytter jeg begrepet kirke om Den norske kirke, dersom ikke annet presiseres. Trosopplæringsplanen er et organisasjonsdokument for hele Den norske kirke, og det vil være unaturlig å begrense dette begrepet til kun å gjelde spesielle deler av Den norske kirkes organisasjon. Planen bærer preg av meningsforskjeller som til tider kan være vanskelig å forene. Dette er en analyse av teori og dokument som ikke kan erstatte møte med de virkelige barna. Jeg håper denne avhandlingen kan bidra til fortsatt refleksjon over måten kirken møter barna på. Når alt kommer til alt handler diakoni om møte mellom mennesker. Og barna er like viktige for kirken som oss voksne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjecttrosopplæringnb_NO
dc.subjectDen norske kirkenb_NO
dc.titleBare barn er barn : en analyse av perspektiver på barn og barndom i Den norske kirkes Trosopplæringsplannb_NO
dc.title.alternativeChildren are children. An analysis of children and childhood in the Plan for religious education of children in the Church of Norway.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150nb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record