Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorbakken, Einar
dc.date.accessioned2013-05-28T08:46:42Z
dc.date.available2013-05-28T08:46:42Z
dc.date.issued2013-05-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161267
dc.description.abstractGjennom hele kristendommens historie har mennesker levd i troen på en gang å få møte sine kjære igjen. Døden som det endelige avbrudd på livet her på jorda har nært opp under håpet om at vi en dag, i himmelen eller kanskje på en nyskapt jord, skal få treffes igjen vi som var sammen her. Troen på et evig liv med Gud og med hverandre og at det skal gå bra for alle til slutt. Troen, men kanskje aller mest håpet om apokatastasis, alle tings gjenopprettelse og alle menneskers frelse, har eksistert så lenge man har hatt forestillingen om to utganger på livet. Inntil den dagen kommer at vi får et endelig svar tror jeg mange vil leve med dette håpet og den besnærende tanke om at én dag skal vi alle sees igjen og død og fortapelse skal ikke være mer. Spørsmålet om frelse og fortapelse har vært en sentral del av hele vår kirkes tro og historie og debatten rundt dette har fra tid til annet blusset opp og skapt større eller mindre bølger i kirkens liv og lære. Min motivasjon for å skrive en avhandling rundt dette tema er konkret knyttet opp til undervisning i kirkehistorie og mitt møte med kirkefader Origenes. Som en av de aller første i kirkens historie lagde han et system der tanken om alle tings gjenopprettelse var en integrert og naturlig del av helheten. En teori som for meg har virket som ren ønsketenkning ble altså satt inn i en teologisk og bibelsk sammenheng og det forundrer meg at dette skjedde kun 200 år etter Jesu og apostlenes lære. Hvordan fikk han dette til å gå opp? Spørsmålet om apokatastasis har også i den senere tid blitt aktualisert blant annet av Rob Bell i hans bok Love Wins og i Luthersk kirketidende der hele 16. nummer 20121 ble viet dette spørsmålet. Det har også vært et pågående tema i dagsavisen Vårt Land og på nettsidene www.verdidebatt.no. Dette viser at selv 1800 år etter apokatastasisteoriens første virkelige talsmann er spørsmålet om frelse og fortapelse fortsatt aktuelt i kirken og den kristne lære. Vi har altså ikke kommet fram til et endelig svar på disse spørsmålene og mitt mål er å se hvordan denne høyt utdannede teologen og filosofen Origenes ut fra Bibelens skrifter kunne argumentere for denne teorien.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectDødno_NO
dc.subjectOrigenesno_NO
dc.title"Og døden skal ikke være mer"no_NO
dc.typeSpesialavhandlingno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Theology: 151no_NO
dc.source.pagenumber47no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel