dc.contributor.author | Kristensen, Frode | |
dc.date.accessioned | 2012-09-17T10:09:51Z | |
dc.date.available | 2012-09-17T10:09:51Z | |
dc.date.issued | 2012-09-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/161181 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i mitt forskningsarbeid om toleranse og dialog i lærebøkene, vil jeg drøfte om det finnes aspekter ved forståelsen av toleranse som passer til den postmoderne modellen. Det primære forskningsspørsmålet jeg vil besvare, er dermed om det finnes grunnlag for å si at det finnes postmoderne aspekter ved den toleranselæringen som skjer i religionsundervisningen på videregående skole gjennom lærebøkene. Hvordan kan vi eventuelt si at dette skjer? Eller hvordan kan vi si at dette ikke skjer? I lys av dette vil jeg så undersøke ulike argumenter for hvordan og hvorfor dette kan være en god måte å praktisere toleranse på, eller ikke. Vil det si å forhandle om forskjellene som finnes på en konstruktiv måte? Jeg kan dermed sette opp en problemstilling og to del-spørsmål som jeg vil besvare i oppgaven: 1) Finnes det postmoderne aspekter ved toleranselæringen i religionsundervisningen på videregående skole? a. Er toleranseforståelsen i lærebøkene postmoderne eller moderne? b. Er toleranseforståelsen i lærebøkene en god måte å forstå og praktisere toleranse på, eller ikke? | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | lærebøker | no_NO |
dc.subject | Religionsundervisning | no_NO |
dc.title | Toleranse i religionsundervisning : en drøfting av ulike aspekter ved moderne og postmoderne toleranse i lys av lærebøker i Religion og etikk | no_NO |
dc.title.alternative | Tolerance in religious education | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 87 s. | no_NO |