dc.contributor.author | Holien, Anny | |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T12:03:53Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T12:03:53Z | |
dc.date.issued | 2011-10-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/160980 | |
dc.description.abstract | Min overordnede problemstilling er:
Hva karakteriserer en gudstjeneste som inngår i trosopplæringen for barn?
Jeg vil drøfte denne problemstillingen på bakgrunn av en empirisk studie i tre menigheter i Den norske kirke. Mine informanter tilhører ulike profesjoner, men jeg har valgt å kalle dem gudstjenesteledere, for å tydeliggjøre at det er de som leder og har hovedansvar for planlegging og gjennomføring av gudstjenesten.
Følgende delproblemstillinger vil bli drøftet for å belyse avhandlingens problemstilling:
1) Hvordan tenker gudstjenesteledere om barns læring - teologisk og pedagogisk?
2) I hvilken grad tilrettelegges det for barns deltakelse, og hvilken plass tildeles barn?
3) Hvordan ser gudstjenestelederne på behovet for kunnskap, eller det jeg har kalt å utvikle ”informert praksis”?
4) Hva bør karakterisere en gudstjeneste som inngår i trosopplæringen, for at det skal være læring? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Religionspedagogikk | en_US |
dc.subject | Trosopplæring | en_US |
dc.title | Gudstjenesten - "et sted å være, et sted å lære" : en studie av hvordan noen gudstjenesteledere lar barn delta | en_US |
dc.title.alternative | The sunday service - "a place for beeing or for learning" : how some service leaders engage children in participation | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject.nsi | Barn | en_US |
dc.subject.nsi | Gudstjenester | en_US |
dc.source.pagenumber | 79 | en_US |