Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "ungdomsskoler"
Viser treff 1-8 av 8
-
Demokrati i praksis : en kvalitativ casestudie av en ungdomsskoles arbeid med demokrati i og utenfor klasserommet
(Master thesis, 2024)ormålet med denne masteroppgaven er å belyse problemstillingen: Hvordan jobber en ungdomsskole med demokrati i og utenfor klasserommet? Problemstillingen besvares ved at jeg drøfter disse forskningsspørsmålene: 1) Hvilke ... -
Fra sentral til lokal læreplan i RLE-faget : hvordan 6 ungdomsskoler i Vestfold har utformet sine lokale læreplaner i RLE i forhold til signaler i politiske og fagpedagogiske dokumenter
(Master thesis, 2011-10-19)Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er følgende: Hvordan skal vi vurdere lokale læreplaner i RLE-faget ved utvalgte ungdomsskoler i Vestfold? Er disse læreplanene i tråd med bærende synspunkter i ... -
Hvordan blir islam presentert i læreboka? : en lærebokanalyse av Store Spørsmål 8-10
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan blir islam presentert i en av de nye lærebøkene i KRLE for ungdomsskolen? Og hvilket syn på religion kommer til uttrykk? For å finne svaret ... -
Mer eller mindre haram? Unge, norske muslimers forhold til musikk og musikkundervisningen i skolen
(Master thesis, 2014-09-17)Oppgavens formål er å gi et innblikk i hvilke tanker som finnes om musikk i islam, og å legge frem et materiale som sier noe om et utvalg muslimers holdninger til musikk. Et videre formål er å drøfte om disse holdningene ... -
Relasjon og kommunikasjon i klasserommet: Hvordan brukes kommunikasjon som en del av relasjonsbygging av lærere på ungdomsskolen, og kan dette bidra til et mer positivt klassemiljø[et]?
(Master thesis, 2017)Oppgaven jeg har skrevet tar i hovedsak for seg relasjonsbygging som tema. Jeg ville på hvordan noen ungdomsskolelærere brukte kommunikasjon som en del av relasjonsbyggingen, og om gode relasjoner med elevene kunne gjøre ... -
RLE - et fag med varierte og engasjerende arbeidsmåter? : en undersøkelse av oppgaveformuleringer i utvalgte RLE-lærebøker for barne- og ungdomstrinnet, med fokus på praktiske og kreative arbeidsmåter
(Master thesis, 2013-11-22)Hvordan ivaretar oppgavetekstene i utvalgte læreverk på barne- og ungdomstrinnet knyttet til emnet ritualer og høytider i hinduisme, kristendom og islam, kreative og praktiske arbeidsmåter? I oppgaven vil jeg først ... -
Tekstsjangre og bibel. En aksjonsstudie i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-08-04) -
Vurdering for læring : elevenes opplevelse av vurderingen i KRLE-faget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring i KRLE-faget, og tar for seg følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg elever på ungdomsskolen vurderingen i KRLE-faget? Gjennom to gruppeintervjuer har ...