Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "undervisning"
Viser treff 1-14 av 14
-
10. august-terrorens plass i undervisningen : en kvalitativ studie om lærere i Oslo og Bærum sine forståelser av 10. august-terroren og dens potensiale for elevers demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena hvor elevene skal trenes på å bli demokratiske medborgere. Inspirert av implementeringen av læreplanen fra 2020 og forskning om undervisning om 22. juli, er tema for denne studien hvordan terrorangrepet ... -
Black Lives Matter : en kvalitativ studie av et utvalg lærere og elevers oppfatning av rasisme og tematikken Black Lives Matter i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter et utvalg lærere og elever at Black Lives Matter protestene har påvirket undervisningen og læringsmiljøet på deres skole? For å finne ... -
Bruk av app som undervisningsverktøy i trosopplæringen i Den norske kirke
(Master thesis, 2018)Denne avhandlingen handler om bruk av app som undervisningsverktøy i trosopplæringen i Den norske kirke, ut fra en problemstilling som belyser om det er formålstjenlig for undervisningsansvarlige i en menighet å bruke app ... -
Elevenes forståelse om antisemittisme og fenomenets plass i undervisningen: en kvalitativ studie av et utvalg elever og deres forståelse om antisemittisme, og oppfatning om undervisning av fenomenet i skolen
(Master thesis, 2018)Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken forståelse har elever i vg3 om antisemittisme, og hva er deres oppfatning av undervisningen om fenomenet i skolen? For å svare på studiens problemstilling ... -
Emosjoners rolle i møte med kontroversielle temaer i undervisning : hvordan påvirker hensynet til elevenes følelser undervisning av kontroversielle temaer?
(Master thesis, 2022)Religionsfaget er et fag som tar for seg mange temaer som kan forstås som kontroversielle. Med utgangspunkt i den affektive vendingen og det relativt nye fokuset knyttet til affekts rolle i medborgerskap og demokrati har ... -
Hinduismeundervisning i skolen: utvalgte læreres og studenters opplevelser, forhold til, og tanker om å undervise om hinduisme
(Master thesis, 2017)Hinduismen som har millioner av tilhengere, er ikke spesielt synlig i det norske samfunnet og blir gjerne overskygget av andre minoritetsreligioner. Hensikten med dette arbeidet har derfor vært å sette lys på et felt det ... -
Islamundervisning i skolen : en kvalitativ studie av et utvalg læreres opplevelse av å undervise om islam
(Master thesis, 2016-08-08)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg lærere å undervise om islam i lys av den negative fremstillingen av islam i media? For å finne svaret på dette, har det blitt ... -
Kjønn på timeplanen : en diskursiv analyse av debatten om temaet kjønn i skolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven utforskes diskurser som er til stede i religiøses ytringsrom om temaet kjønn i skolen. Ved bruk av kjønnsteori presenterer jeg en skisse av hvordan begrepet kjønn har blitt forstått historisk i vesten ... -
Kontroversielle spørsmål i undervisningen : en case-studie om kontroversielle spørsmåls rolle i religionsfaget
(Master thesis, 2021)I religion og etikk skal elevene få muligheten til å utvikle en rekke ferdigheter og verdier, som i lys av målsetningen om å utdanne til demokratisk medborgerskap, blir sett på som ønskede. Det er flere måter å fremme slike ... -
Planlegging av undervisning og improvisasjon
(Master thesis, 2017)Oppgaven tar for seg læreres forhold til planlegging av undervisning og improvisasjon. Lærere gir uttrykk for at de ofte må improvisere i undervisningen fordi de ikke har forberedt seg godt nok. Denne oppgaven ser på hvordan ... -
Religionskritikk i klasserommet
(Journal article, 2012)Artikkelforfatterens tema på studieturen til Lesvos i mai 2012 -
Skjønnlitteratur og KRLE-undervisning
(Master thesis, 2016-10-07)KRLE undervisningen skal etter læreplanen LK06 ble innført fremme elevenes leseferdigheter. Denne oppgaven utforsker problemstillingen: Kan det å lese skjønnlitteratur i KRLE-undervisningen føre til oppnåelse av formålet ... -
Trygge lærere skaper trygg undervisning : læreres forståelse og erfaringer av undervisning i temaene seksualitet, kjønn og identitet i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien har hatt som formål å belyse læreres forståelse av og erfaringer om undervisning i temaene seksualitet, kjønn og identitet i skolen. Studien er kvalitativ og baserer seg på fire intervju med lærere som arbeider ... -
Unge muslimer i møte med kontroversielle spørsmål : en kvalitativ studie av unge muslimers opplevelser i møte med kontroversielle spørsmål relatert til islam
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker opplevelser blant unge muslimer i møte med diskusjoner om kontroversielle temaer knyttet til islam. Med fokus på både klasserom, mediepåvirkning og andre arenaer, søker oppgaven å avdekke ...