Blar i MF Open på tittel
Viser treff 1741-1760 av 2585
-
Lys og liv 2016 nr. 2
(Journal issue, 2016-06-13) -
Lys og liv 2016 nr. 3
(Journal issue, 2016-09-28) -
Lys og liv 2016 nr. 4
(Journal issue, 2016-12-12) -
Lys og liv 2017 nr. 1
(Journal issue, 2017-03-16) -
Lys og liv 2017 nr. 2
(Journal issue, 2017-06-13) -
Lys og liv 2017 nr. 3
(Journal issue, 2017-09-28) -
Lys og liv 2017 nr. 4
(Journal issue, 2017-12-05) -
Lys og liv 2018 nr. 1
(Journal issue, 2018-03-16) -
Lys og liv 2018 nr. 2
(Journal issue, 2018-06-13) -
Lysgloben i Den norske kirke. Hvordan er den i bruk under gudstjenesten, og hvordan opplever brukerne sin egen bruk av den?
(Master thesis, 2014-09-17)Jeg ønsker å undersøke hvordan lysgloben er i bruk i lutherske kirker, samt undersøke hvordan brukerne opplever sin egen bruk av den. For å finne svar, skal det gjennomføres empiriske feltstudier knyttet til bruk av lysglobe ... -
Lyssnande som teologisk praktik
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Læren om Filioque som økumenisk problem mellom Øst- og Vestkirken
(Master thesis, 2012-10-25)I denne oppgaven vil jeg se på Filioque – spørsmålet, og dets betydning for forholdet mellom øst – og vest – kirken. Filioque – doktrinen skapte en økumenisk konflikt mellom den østlige og den vestlige del av kristenheten, ... -
Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Lærer eller medvandrer? En undersøkelse av endringer i samspillet mellom trosopplærere og unge medarbeidere gjennom trosopplæringsreformen
(Master thesis, 2010-02-09)Tema for oppgava er menigheten som læringsfellesskap for ungdom, med vekt på trosopplærerens rolle i samspillet med unge. Problemstillingen spør etter mulighetene for å gi trosopplæring gjennom deltaking i fellesskap, og ... -
Lærerens makt og avmakt i et flerkulturelt klasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen utforsker vi undervisning i et kurs i samfunnfag- og KRLE-didaktikk, med mål om å utvikle lektorstudenters profesjonsetiske forståelse relatert til diskriminering og rasisme i skolen. I undervisningen ... -
Lærerperspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler læreres perspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Problemstillingen tematiserer hvordan snakker samfunnsfag- og KRLE-lærere om opplæring til demokratisk medborgerskap i ... -
Lærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebygging
(Master thesis, 2022)Problemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de? Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven. ... -
Lærerprofesjonens etiske plattform : en kvalitativ studie av prosesser rundt implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform : Lærerprofesjonens etiske plattform, - hvordan er kjennskap til, implementering av og erfaringer med
(Master thesis, 2015-10-02)Ut fra studiet - Erfaringsbasert master i religion, livssyn og etikk, har jeg skrevet en oppgave med Lærerprofesjonens etiske plattform som utgangspunkt. I studien undersøkes det hvordan møte med plattformen har vært på ... -
Lærerrollen i møtet med 22. juli-senteret : en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere forholder seg til egne minner i møtet med undervisning og skolebesøk til 22. julisenteret
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er Læreres møte med undervisning om 22. juli. Med denne tematikken søker jeg å forstå funksjonen et levd minne kan ha i møte med undervisning om vanskelig historie. Jeg har derfor valgt følgende ... -
Læring gjennom praksis : en studie av implisitte læringssyn i Bård Eirik Hallesby Nordheims bok «Kan tru praktiserast»
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen har læringsteorier i praksisvendingen i kirkelig undervisning som tema. Det er en teoretisk oppgave der jeg bruker dokumentanalyse for å undersøke hvilke læringssyn som er implisitte i Bård Eirik Hallesby ...