Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅnestad, Sissel Goa
dc.date.accessioned2015-10-02T08:49:14Z
dc.date.available2015-10-02T08:49:14Z
dc.date.issued2015-10-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/1911991
dc.description.abstractUt fra studiet - Erfaringsbasert master i religion, livssyn og etikk, har jeg skrevet en oppgave med Lærerprofesjonens etiske plattform som utgangspunkt. I studien undersøkes det hvordan møte med plattformen har vært på ulike skoler, hvilke måter de har blitt kjent med den på og hvilke erfaringer som ble gjort under implementeringen av den. Det er brukt kvalitativ metode i studien, og semistrukturert intervju av tre informanter danner grunnlag for analysen. De tre informantene er alle lærere og tillitsvalgte på ungdomsskoler. En av dem har også vært hovedtillitsvalgt i kommunen. Intervjumaterialet ble transkribert, for deretter å bli lest mange ganger. Ut fra denne nærlesingen ble analysen foretatt, og deretter ble det analyserte materialet drøftet ut fra teori. Drøftingen ble gjort ut fra tidligere forskning, og ble i hovedsak knyttet til tre teoretikere. Den første er Harald Grimen, og hans forskning på bruk av skjønn i profesjonsutførelsen. Den andre er Frøydis Oma Ohnstad og hennes forskning rundt læreres bevissthet av hvilke normer og verdier en arbeider etter. Den tredje er Hilde Wågsås Afdal og hennes forskning rundt Lærerprofesjonens etiske plattform som en overordnet eller styrende plattform, og også om tenkningen rundt grunnleggende verdier i plattformen kontra handlingsrom for etisk refleksjon. Hovedfunnet er at alle tre informantene hadde kjennskap til Lærerprofesjonens etiske plattform. Noen mer, andre mindre. Det var også variasjon i hvordan implementeringen hadde skjedd. Noen hadde brukt mye tid på å drøfte den, andre hadde vært innom den i drøftinger, men ikke drøftet den spesifikt. Alle tre informantene hadde allikevel gjort seg så pass mye erfaringer med den, at de kunne si at de opplevde den som nyttig, og at den satte ord på mye det de allerede gjorde i sin lærerhverdag. Noen opplevde den også som et godt rekkverk i arbeidet med å utvikle den etiske kompetansen i profesjonsutøvelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlærerprofesjonnb_NO
dc.subjectEtikknb_NO
dc.titleLærerprofesjonens etiske plattform : en kvalitativ studie av prosesser rundt implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform : Lærerprofesjonens etiske plattform, - hvordan er kjennskap til, implementering av og erfaringer mednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160::Ethics: 164nb_NO
dc.source.pagenumber61nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel